U deelt soms uw persoonsgegevens met ons. Bijvoorbeeld uw adres, zodat we een pakket kunnen bezorgen. We vinden het belangrijk dat we zorgvuldig omgaan met deze persoonsgegevens. We houden ons aan de wetten en regels die gaan over het gebruiken en bewaren van persoonsgegevens. Wij leggen u graag uit wat we met uw persoonsgegevens doen.
Deze privacyverklaring geldt voor alle bedrijven en diensten met een PostNL-logo. Dit zijn allemaal online diensten die vallen onder de PostNL Holding BV.
Persoonsgegevens zijn gegevens die iets vertellen over u. Of die we met u in verband kunnen brengen. Bijvoorbeeld uw naam en adres. U deelt persoonsgegevens met ons in deze situaties:
Bezoekt u onze website, of gebruikt u onze app? Dan deelt u soms ook persoonsgegevens met ons.
We verwerken uw persoonsgegevens omdat we u persoonlijke service willen geven. We gebruiken daarvoor informatie die we over u bewaard hebben. Zo kunnen we u zo goed en zo snel mogelijk helpen als u vragen heeft over een dienst. Met verwerken bedoelen we opslaan, analyseren, veranderen, verwijderen, doorsturen, enzovoort.
Hieronder leest u welke verschillende dingen we doen met uw persoonsgegevens.
We bieden als PostNL veel verschillende diensten aan:
Voor deze diensten hebben we vaak uw naam en uw adres nodig.
Heeft u iets besteld dat wij bij u thuis brengen? Dan houden we u op de hoogte. We sturen u een e-mail over de status van uw bestelling. Ook kunnen we dit doen door u pushberichten via de PostNL App te sturen. Of u houdt zelf de status in de gaten via track & trace.
Met de app van PostNL kunt u uw pakket volgen, of bijvoorbeeld alvast bekijken welke post naar u onderweg is.
Met uw persoonsgegevens analyseren we hoe u de website gebruikt. Met de gegevens van al onze klanten zorgen we dat de site zo goed mogelijk werkt.
Soms moeten we persoonsgegevens aan autoriteiten geven. Bijvoorbeeld aan de ACM, de politie en opsporingsdiensten. Voordat we dat doen, checken we de bevoegdheden van deze autoriteiten.
Door informatie uit persoonsgegevens te analyseren en te combineren, kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Bij het analyseren werken we zoveel mogelijk met anonieme gegevens die we niet kunnen koppelen aan personen. Dit zijn een aantal voorbeelden van dingen die we maken en verbeteren door de analyses:
We geven u op de website en in de PostNL-app graag informatie die voor u interessant is. En wat u interessant vindt, analyseren we door goed te kijken naar bijvoorbeeld het volgende:
Als u toestemming geeft, maken we een profiel van u. En we plaatsen cookies op uw telefoon, tablet of computer.
Ook maken we verschillende groepen van gebruikers die heel erg op elkaar lijken. We noemen dit profilering. Zakelijke klanten hebben bijvoorbeeld interesse in andere producten dan consumenten. Hiermee kunnen we onder andere bepalen welke producten bij u passen of welke vraag u waarschijnlijk heeft aan ons.
Heeft u een PostNL-account en heeft u toestemming gegeven? Dan maken we een klantprofiel en combineren we de informatie uit uw profiel met andere informatie die we van u hebben. Bijvoorbeeld hoeveel pakketjes u per jaar verstuurt. We maken dan een klantprofiel. Zo kunnen we de website en onze e-mails nog beter aan u aanpassen. En onze medewerkers kunnen uw klantprofiel gebruiken om u beter te helpen en te adviseren.
Ook kunnen we met uw toestemming uw versleutelde gegevens gebruiken om u op websites buiten PostNL relevante advertenties te vertonen.
We willen fraude tegengaan en voorkomen. Daarom gebruiken we ook persoonsgegevens als we denken dat iemand misbruik maakt van onze dienst.
Solliciteert u bij ons? Dan stuurt u ons uw cv. Dit cv bewaren we en gebruiken we tijdens een sollicitatiegesprek.
De persoonsgegevens van medewerkers en ex-medewerkers gebruiken we om bijvoorbeeld het salaris te betalen. In de wet staat welke persoonsgegevens van medewerkers we mogen of moeten hebben.
Wij hebben persoonsgegevens van iedereen die direct of indirect contact met ons heeft of heeft gehad. Een voorbeeld van indirect contact: u bestelt een artikel bij een webwinkel, en PostNL bezorgt het pakketje bij u thuis. U heeft dan niet persoonlijk uw adres aan ons gegeven, maar wij krijgen het van de webwinkel.
We hebben ook persoonsgegevens van contactpersonen, vertegenwoordigers en leveranciers met wie we zakelijk contact hebben.
Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:
We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.
We bezorgen uw post tijdelijk niet bij u thuis, maar we bewaren de post voor u. Na de bewaarperiode krijgt u alle post in een keer bij u thuis. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
U kunt uw post frankeren door het juiste bedrag af te drukken op labels. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
Hiermee kunt u tijdelijk uw post op een ander adres laten bezorgen. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
Hiermee kunt u de post voor iemand die overleden is, laten bezorgen op een ander adres. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
Hiermee laat u uw post op uw nieuwe adres bezorgen. Ook kunt u uw nieuwe adres door ons laten doorgeven aan bedrijven en organisaties die u selecteert. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
Als u onze website bezoekt, of onze app gebruikt, verwerken we persoonsgegevens van u. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
De app van PostNL kan de volgende persoonsgegevens gebruiken:
Stelt u op social media een vraag aan PostNL? Of tagt u PostNL in uw bericht op social media? Dan bewaren we dat bericht en uw accountnaam. Zo kunnen we op uw bericht reageren. En zo kunnen we informatie delen over PostNL.
Als u een PostNL-account heeft, kunt u uw persoonsgegevens gebruiken voor meerdere diensten van PostNL. We houden bij welke diensten u gebruikt en hoe vaak. We slaan daarvoor uw ID-accountnummer op.
U kunt bellen en chatten met onze medewerkers. Als u chat, bewaren we deze chat. En bij bellen maken we aantekeningen die we bewaren. Dat is handig als u nog eens contact met ons opneemt. Soms huren we een andere organisatie in voor de klantenservice. Als we dat doen, dan bewaart deze organisatie uw gegevens. Maar ze gebruiken de gegevens alleen voor PostNL.
Solliciteert u bij ons? Dan verwerken we alle gegevens die u in uw cv heeft gezet.
We bewaren een aantal persoonsgegevens van medewerkers en ex-medewerkers. Wilt u weten welke? Neem dan contact op met de HR Front Office.
In principe delen we uw gegevens niet met personen of organisaties buiten PostNL. Behalve als dit nodig is om de dienst te leveren die we u beloven. Bijvoorbeeld als u gebruik maakt van onze verhuisservice. U geeft dan aan welke bedrijven via ons uw adreswijziging moeten ontvangen. En soms zijn we verplicht om persoonsgegevens door te geven. Bijvoorbeeld als we aangifte doen van fraude. De volgende organisaties hebben volgens de wet soms het recht om gegevens op te vragen bij ons:
In principe bewaren wij uw gegevens niet langer dan noodzakelijk. Hoelang we uw gegevens bewaren hangt af van deze zaken:
Op de volgende manieren willen zo veilig mogelijk met uw persoonsgegevens omgaan:
U mag de volgende dingen doen met de persoonsgegevens die we van u hebben:
Uw gegevens bekijken en aanpassen in uw PostNL-account
Op de volgende manieren kunt u uw gegevens bekijken en aanpassen:
PostNL
Privacy Office
Verzoek persoonsgegevens
Postbus 30250
2500 GG 's-Gravenhage
U krijgt per post antwoord. Zo voorkomen we dat anderen uw persoonsgegevens zien.
Deze privacyverklaring geldt voor alle bedrijven en diensten met een PostNL-logo in Nederland en is aangepast op 17 januari 2019. Deze privacyverklaring kan gewijzigd worden.
Heeft u na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen over hoe wij uw persoonsgegevens gebruiken? Neem dan contact op met onze klantenservice of onze Functionaris voor de Gegevensbescherming: fg@postnl.nl.
We hopen natuurlijk dat wij uw privacyvragen goed beantwoorden. Bent u toch niet tevreden met onze reactie? Dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.